Szkolenie dedykowane dla administratorów maszyn IBM POWER z systemem operacyjnym IBM i
Część pierwsza – maszyny IBM POWER
- Podstawowe wiadomości o systemach IBM POWER
1.1. Cechy systemów IBM POWER
1.2. Architektura systemu IBM POWER
1.3. Przegląd serwerów i urządzeń IBM POWER
1.4. Środowisko pracy administratora systemu i użytkownika – podstawowe narzędzia, interfejsy dostępu, konsole - Wirtualizacja w środowisku maszyny IBM POWER – przegląd
2.1. Koncepcje wirtualizacji na maszynie IBM POWER
2.2. Procesor serwisowy oraz POWER Hypervisor
2.3. Wirtualizacja fizycznych zasobów systemu: procesor, pamięć, I/O
2.4. Wirtualizacja interfejsów: karty sieciowe, kontrolery pamięci masowej, napędy wirtualne
2.5. Dokumentacja techniczna maszyn IBM POWER – gdzie szukać dalszych informacji
Część druga – system operacyjny IBM i
- Wprowadzenie do systemu operacyjnego IBM i
3.1. Rozwój systemu IBM i (AS/400, iSeries)
3.2. Cechy systemu operacyjnego IBM i
3.3. Pozycjonowanie IBM i oraz rozwiązań bazujących na IBM i - Zarządzanie pamięcią w systemie IBM i
4.1. Organizacja pamięci masowej systemu, ochrona pamięci masowej, systemy plików
4.2. Identyfikacja rodzajów obiektów i ich role
4.3. Praca z obiektami w systemie – narzędzia
4.4. Biblioteki, lista bibliotek, mechanizm przesłaniania - Baza danych DB2 w środowisku IBM i
5.1. Tradycyjne model bazy danych w środowisku IBM i, specyfikacja DDS
5.2. Relacyjna baza danych DB2 UDB w środowisku IBM i oraz narzędzia do jej obsługi
5.3. Narzędzia DFU, QUERY/400, SQL Query Manager
5.4. Dobre praktyki zarządzania bazą danych w systemie IBM i - Zarządzanie pracą w systemie IBM i
6.1. Elementy środowiska przetwarzania pracy w IBM i: kolejki zadań, podsystemy, kroki routingu, klasy, opisy zadań
6.2. Cykl życia zadania w systemie IBM i
6.3. Identyfikacja zadań w systemie i analiza statusu ich wykonywania. Najczęściej występujące problemy z przetwarzaniem pracy (oczekiwanie na komunikaty, oczekiwanie na blokady / mutexy, pętla procesorowa) - Język kontrolny
7.1. Wprowadzenie do języka kontrolnego (CL)
7.2. Edycja i kompilacja programów w CL
7.3. Sterowanie wykonaniem programu w CL
7.4. Przykłady najczęściej realizowanych zadań automatyzujących pracę administratora za pomocą skryptów pisanych w języku CL - Konfiguracja systemu IBM i oraz automatyzacja zadań
8.1. Zmienne systemowe
8.2. Internacjonalizacja systemu (środowiska w językach narodowych)
8.3. Wyłączanie i włączanie maszyny, tryb zastrzeżony
8.4. Wykorzystanie harmonogramu systemowego
8.5. Zadania wsadowe z opóźnionym wykonaniem
8.6. Komunikacja między procesami w systemie - Podsystem drukowania
9.1. Kolejki wyjściowe, definicje urządzeń drukujących
9.2. Cykl życia wydruku w systemie IBM i
9.3. Rodzaje przyłączeń urządzeń fizycznych – drukarek
9.4. Komunikacja w podsystemie drukowania
9.5. Obiekty dopasowujące urządzeń drukujących – konfiguracja
9.6. Zarządzanie wydrukami w systemie IBM i
9.7. Analiza najczęściej występujących problemów w podsystemie drukowania - Podstawy komunikacji w systemie IBM i
10.1. Elementy konfiguracji sieci komputerowej
10.2. Opis linii, opis kontrolera, opisy urządzeń
10.3. Konfiguracja protokołu IP w IBM i - Bezpieczeństwo w systemie IBM i
11.1. Profil użytkownika, profil grupowy, lista autoryzacji
11.2. Poziomy ochrony systemu
11.3. Zarządzanie profilami użytkownika – tworzenie, dostosowywanie
11.4. Uprawnienia prywatne do obiektów
11.5. Katalog dystrybucyjny systemu
11.6. Ochrona usług sieciowych - Składowanie i odtwarzanie
12.1. Metody składowania i odtwarzania informacji w systemie
12.2. Konfiguracja urządzeń do składowania
12.3. Konstrukcja i najlepsze praktyki z zakresu tworzenia strategii składowań
12.4. Składowanie elementów systemu celem przesyłania informacji
12.5. Składowanie danych ochrony i konfiguracji urządzeń
12.6. Rozwiązania HA / DR - Elementy zarządzania wydajnością w systemie IBM i
13.1. Model wydajności maszyny IBM POWER pracującej pod kontrolą IBM i
13.2. Zbieranie danych wydajnościowych i elementy analizy - Konserwacja systemu
14.1. Przegląd najlepszych praktyk zarządzania systemem IBM i
14.2. Koncepcje APAR, PSP oraz PTF
14.3. Wyszukiwanie oraz pobieranie PTF
14.4. Aplikowanie PTF dla systemu operacyjnego oraz LIC
14.5. Uaktualnianie kodu FSP – firmware
14.6. Bazy wiedzy IBM – wyszukiwanie rozwiązań
14.7. Zarządzanie problemami w systemie, service agent, automatyczne zgłaszanie problemów do serwisu IBM